Tekst 19 april 2018

De oefening van bewust ademen

Een tijd geleden vond ik een boek van Thich Nhat Hanh waar ik al een tijd naar op zoek was op een amerikaanse website. Het gaat over Master Tang Hôi, de eerste zenleraar in Vietnam en China. Hij leefde in de derde eeuw en gaf toen al inzicht in het belang van ademen om echte diepgang in het mediteren te krijgen. Het tellen van je ademhalingen tot 10 en terug zonder een gedachte te hebben is een fascinerende bezigheid ...! Het boek geeft de oorspronkelijke teksten van Master Tang Hôi weer die hieronder tussen aanhalingstekens staan "....". De overige tekst is van Thich Nhât Hanh.

 

In het voorwoord van de Anapananusmriti Sutra, geeft Master Tang Hôi aan:

"Meditatieve concentratie is eliminatie - dat wil zeggen, eliminatie van de geest die dertienhonderdduizend ongezonde gedachten heeft, om acht praktijken te realiseren: tellen, concentreren, veranderen, onthouden, vasthouden, volgen, aanraken en elimineren." 

 

Als een equivalent van de acht hierboven genoemde praktijken zijn er Zes Prachtige Dharma Deuren gemaakt door de voorouderlijke leraren van de Meditatieschool. Ze omvatten: het tellen van de ademhaling, het volgen van de ademhaling, stoppen, diep kijken, terugkeren en zuiveren.

 

De methode van het tellen van de ademhaling wordt gebruikt wanneer onze geest erg afgeleid is.

We ademen in en we tellen één, we ademen uit en we tellen één.

We ademen in en we tellen twee, we ademen uit en we tellen twee.

We blijven zo doorgaan tot we bij tien zijn, dan gaan we terug naar één of we tellen terug van tien naar beneden.

Als we van één tot tien tellen en weer terug naar één zijn gegaan en onze geest niet afgeleid is, hebben we al meditatieve concentratie bereikt.

Wanneer we onze ademhaling kunnen tellen en de telling niet uit het oog verliezen, kan de tweede methode - het volgen van de ademhaling - worden toegepast.

 

Wanneer we de ademhaling volgen, weten we precies op welk punt onze inademing is begonnen en onze uitademing is geëindigd. We hebben de inademing niet voor de uitademing aangezien, en we hebben de uitademing niet verward met de inademing. Inademend, zijn we ons bewust van de inademing gedurende de hele inademing. Uitademend, zijn we zijn ons bewust van de uitademing gedurende de hele uitademing. Dit wordt 'het volgen van de ademhaling' genoemd. Het is een prachtige oefening.

 

De tekst van Tang Hôi gaat verder:

"Het volgen van de ademhaling maakt het mogelijk de geest te concentreren. Als we onze ademhaling gemakkelijk willen volgen, kunnen we oefenen met het tellen van onze ademhalingen. Wanneer de onzuiverheden zijn vernietigd, wordt de geest geleidelijk helder. Dit wordt de tweede meditatieve concentratie genoemd. Stoppen met tellen en je aandacht naar het eind van je neusvleugels brengen, wordt stoppen genoemd."

 

Over de onzuiverheden hebben we het een volgende keer.